دهانات الاستر للاخشاب

تاريخ النشر:  July 25. 2020

الاستر..عالم من الفخامة والذوق الرفيع...تعتبر ون ارقى واعرق الدهانات واجملها
بجميع الوانها..للسؤال عن اى شىء فى دهانات الاستر تحت امركم حيث انى اعمل بهذه المهنة
واميلى هو..abo.malk20@yahoo.com
شخص ما يقول
March 28. 2010

الاخ العزيز ابو مالك

انا عاوز ادهن النيش استر مط زى اللى في معارض الموبيلية ياترى ايه هى الطرية وايه الفرق بين الاستر المط والاستر الامع

شخص ما يقول
May 15. 2010

ما هى مكونات الاستر

يا أسطي دوت كوم
يا أسطي دوت كوم يقول
May 22. 2010

برجاء مراجعة هذا الرابط لمعرفة الإجابة

http://www.yaosta.com/do_it_yourself/paint/tip-3/

مسعد
مسعد يقول
January 06. 2010

السلام عليكم ورحمه الله

معاكم مسعد من مصر انا ضيف جديد على المنتدى ودى أول مشاركه  ليه

كل سنة وانتم طيبيين

مسعد
مسعد يقول
February 06. 2010

تاسلام عليكم ورحمة الله

أخى الكريم أبو  مالك أنا أشاركك الرأى فما تقول لانى أحب هذه المهنه وأعمل فيها من أكثر من 20 سنه واعشق الاستر بزات لانه الزوق والفخامه

وأرجو منك أن نتواصل وشكرآ

مسعد
مسعد يقول
February 06. 2010

أخى الكريم السلام عليكم ورحمة الله

ممكن الابواب المدهونه لكيه مط ممكن تحول الى لكيه برده بس بطريقه مختلفه تمعجن الببان جيد ثم تسفرها بسنفره نعمه ثم تشيل التراب بقماشه ناشفه  ثم تاخد وش بطانه سيان كان رش أو فرشه ثم وش كمان رش  بويه عسلى أو  بويه أصفر وأحمر وشعرت أسمر  ثم وش رش ثم تجيب لون مليزى لون رقم 4 على 5 كميه على حسب الكميه ثم تضع الون على سيلر نصف كيلو سيلر على جركن ثنر على الون تم ترش بمسدس الالوان واحده واحده ثم وش ورنيش مط و لامع أو نصف لمعه  وخلاص  بيبان الغرف مماثله لو بسيطه للآستر  سلام أخوك مسعد

شخص ما يقول
June 06. 2010

عايز فاتورة الوان الستر

شخص ما يقول
September 07. 2010

مشكور ولاكن عندى سؤال اخر

انا جبت اللون الجاهز و سيلر بمصلب و دهنت السيلر على الخشب الابيض قبل اللون دة كدة صح ولا غلط لان اللون ملع معايا علما بان اللون الجاهز يخفف بالتنر و السيلر يخفف بالتنر ما الحل

شخص ما يقول
May 09. 2010

السلام عليكم أخى الكريم

ماشى الحال أخى الكريم بس الفكره أنك هتعب شويه فى رش اللون علشان الخشب أبيض

والله المستعان والسلام عليكم ورمضان كريم ويتقبل الله طاعتكم

شخص ما يقول
January 27. 2011

بسم الله الرحمن الرحيم

1- صنفرة القطعة بصنفرة 120 - 150

2- الصبغة جاهزة ميدو أو كابسي حسب اللون المطلوب ويخفف بالماء ثم تمسك قطعة من الأسفنج تصبغ بها وقطعة أخري تنشف بها .

3- بعد الجفاف من الصبغة تبدأ بالسيلر الميدو المخفف بالثنر السوبر - تخفيف معقول ويدهن بالفراشة ويملي جيداً ليملآ المسام جيداً .

4- بعد الجفاف الجيد يصنفر بواسطة صنفرة 320دوكو جيداُ ثم تعطي له سيلر بالقطنة وبعد الجفاف تبدأ عملية المعجون (طريقة المعجون مكونة من سبداج وغراء ولون من الصبغة أو أكسيد حسب لون الصبغة)

ملحوظة (عند عمل المعجون يجب أن يكون أفتح من لون الصبغة علي الأقل درجتين).

5- يصنفر المعجون جيداُ بواسطة صنفرة 180 .

6- تحضر جملكة وتخفيف بواسطة السبرتو الأحمر وتبداُ بالقطنة تشبيع جيد (كذا وش) .

6- يصنفر بواسطة صنفرة 1000 صنفرة خفيفة .

7- تبدأتخديم القطعة بواسطة السيلر ومعه ورنيش ميدو (شغل الترخيم).

8- يصنفر جيداً بواسطة صنفرة 320 .

9- التلوين بالجملكة ولون من نفس علبة الصبغة .

ملحوظة (عند مسك القطنة أبدأ علي مستوي يدك ولا ترجع علي نفس المكان المتلون حتي لا يلطش منك)

10- تنعيم القطعة علي خفيف بواسطة صنفرة 1000 .

11- تعطي للقطعة ورنيش (زجاجي - ميدو - الشجرة - المركب) بواسطة قطعة من القماش الجل أو بواسطة الفرشة ولا ترجع علي القطعة المدهونة إلا بعد الجفاف وبين الوش والوش صنفرة 1000

أخوك في الله / أحمد فؤاد

إضافة تعليق

يمكن إضافة تعليق من هنا ثم الضغط علي زر الجواب